Anasayfa / İMAN ESASLARI / İmam-ı Azam’ın “iman” tarifi
imanilmihali.com
İmam-ı Azam Ebu Hanife'nin iman tarifi

İmam-ı Azam’ın “iman” tarifi

İmam-ı Azam’ın “iman” tarifi

İmam-ı Azam’ın (Ebu Hanife) “iman” tarifi
İmanın, kalbin fiili ve dilin fiili olmak üzere iki esastan ibaret ve geçerli bir özür zamanında ikrarın düşebileceği bir esas olması, İmam-ı Âzam Ebu Hanife Hazretlerinin ve bütün fıkıh bilginlerinin tefsir ve anlayışıdır.
Ebu Hanife, arkadaşlarına Ehl-i Sünnet ve’l-cemaat mezhebinin esasını anlattığı ve açıkladığı en son vasiyetinde der ki: İman, dil ile ikrar ve kalp ile tasdiktir. Yalnız ikrar, iman olmaz. Zira olsaydı münafıkların hepsinin mü’min olmaları gerekirdi. Aynı şekilde yalnız bilmek de iman olmaz. Çünkü olsaydı, “Kitap ehli” olanların hepsinin de mümin olmaları gerekirdi. Allah Teâlâ münafıklar hakkında “Allah şahitlik eder ki, münafıklar kesin olarak yalancıdırlar.” (Münafıkûn, 63/1) buyurmuş; Kitap ehli hakkında da “Kendilerine kitap verdiklerimiz onu, oğullarını tanıdıkları gibi tanırlar.” (Bakara, 2/146) buyurmuştur. Sonra amel, imandan ayrıca bir iştir. Mesela “Fakirin zekâtı yoktur.” denilir de, “imanı yoktur” denilmez. Aynı şekilde “Fakirin zekâta imanı yoktur.” da denilmez.
Yine Ebu Hanife “el-Âlimü ve’l-müteallim” ismindeki kitabında der ki: “İman tasdik, bilgi, ikrar ve İslâm’dır. Ve tasdik hususunda insanlar üç derecedir. Bir kısmı, Allah’ı ve Allah’tan geleni hem kalbiyle ve hem diliyle tasdik eder. Bazısı da diliyle tasdik eder, kalbiyle yalanlar. Diğer bir kısmı da kalbiyle tasdik eder, diliyle yalanlar. Birincisi Allah ve insanlar yanında mümindir. İkincisi Allah katında kâfir, insanlar yanında mü’mindir. Çünkü insanlar, onun kalbini bilmezler ve açıkta gördükleri ikrar ve görünüşe göre ona mümin demeleri gerekir. Kalbini bileceğiz diye kendilerini zorlamaları da caiz değildir. Üçüncüsü imanını gizlemek zorunda bulunduğu, kendini saklama halinde ise onu tanımayanlar nazarında kâfir sayılır, Allah katında ise mü’mindir”.
Yine buyurur ki: “İman hakkında böyle kat’î tasdik, bilgi, ikrar, İslâm dedim, bunu açıklamalıyım. Bunlar, çeşitli isimlerdir ve hepsinin anlamı yalnız imandır. Şu şekilde ki, “Allah Teâlâ Rabbimdir.” diye ikrar eden, “Allah Teâlâ Rabbimdir.” diye tasdik eder. “Allah Teâlâ Rabbimdir.” diye tam olarak bilir. “Allah Teâlâ Rabbimdir.” diye bilir, tanır ve “Allah Teâlâ Rabbimdir.” diye kalbiyle ve diliyle teslim olur ve hepsinin mânâsı birdir.”
Daha sonra İmam-ı Âzam, imanda bir fazla sevgi değeri bulunduğunu da şu şekilde anlatıyor: “Mümin Allah Teâlâ’yı, onun dışındaki her şeyden çok sever. O derecede sever ki, ateşte yakılmakla Allah’a kalbinden iftira etmek arasında serbest bırakılsa yanmayı, iftiraya tercih eder. Fıkhu’l-Ekber’de de buyurmuştur ki: “İman, ikrar ve tasdiktir. Müminler iman ve Allah’ı birlemede eşit, amellerde farklıdırlar. İslâm da o ilahî emirlere teslim olmak ve boyun eğmektir. Lügat itibariyle iman ile İslâm arasında fark vardır. Fakat dinde, İslâm’sız iman, imansız da İslâm olmaz. Bunlar bir şeyin dışı ve içi gibidir. Din ise iman ve İslâm ile beraber bütün şeriatın ismidir.”

 

İmam-ı Azam’ın “iman” tarifi

Bu yazıyı okudunuz mu?

Dünyada kaç milyon Müslüman vardır

Dünyada kaç milyon Müslüman vardır

Dünyada kaç milyon Müslüman vardır Başlık bu olunca akıllara hemen Müslüman devletlerdeki milyarlarca insan gelir ...

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir